söndag, oktober 05, 2008

Sätt på ett djur och skadeskjut det sen, thats ok!

Jag vet inte om jag ens ids kommentera den återkommande diskussionen om huruvida sex med djur ska vara förbjudet eller ej. Min inställning är väl ganska klar sen tidigare. Jordbruksministern tycker att djurskyddslagen räcker, men tydligen gör den ju inte det. Skulle vilja se de som skulle få för sig att argumentera för att samma sak ska gälla för människor; misshandelslag har vi ju redan varför behövs en lag om våldtäkt? Blir det inte synliga skador har väl ingen våldtäkt ägt rum? Eller?

Sen fattar jag inte över lag varför någon alls skulle vilja ha sex med någon som inte vill. Hur kul är det? Samtycke borde vara gällande i samtliga sexuella relationer.

Och tydligen ska inte heller djuren ha rätt att försvara sig. Rubriker om att en björn attackerat och skadat en man i Kirunatrakten har blåsts upp under morgonen. Varför den attackerade? Den blev skadeskjuten av mannen som är jägare. Trots det är det björnen som är boven. Tydligen ska de helst bara lägga sig ner i väntan på nästa skott och inte göra något så dumt och onaturligt som att försöka försvara sig.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Tänk att när jag läste om den skadeskjutna björnen i tidningen så tänkte jag två saker: 1) Skyll dig själv jägarjävel! 2) Detta kommer Sara att blogga om.

Anonym sa...

Word!

Anonym sa...

"Jordbruksministern tycker att djurskyddslagen räcker, men tydligen gör den ju inte det"

Du tror alltså att tidelag skulle upphöra/minska med en ny lag?

Är av uppfattningen att lagen som den är idag räcker och att det finns mycket viktigare saker att diskutera. Köttätande till exempel som är betydligt vanligare än tidelag.

Sara sa...

AKE: Självklart! =)

Johanna: Jag säger inte att det skulle uppehöra men åtminstone kunde kanske de som faktiskt anmäls bli dömda lättare, upptäckt av djurporr skulle kunna leda till åtal, och signalen om att vi faktiskt inte tycker att det är ok att utnyttja skyddslösa; djur eller människa, skulle bli tydligare. På sikt tror jag att antalet anmälningar skulle öka.

Vad gäller att ställa tidelag mot köttätande så visst, det sistnämnda är ett större problem, men jag förstår inte när vi blev oförmögna att göra fler än en sak samtidigt?