söndag, oktober 19, 2008

När elakheter blir en merit

Även om jag inte ser på idol så har det varit svårt att värja sig från allt som varit med Katrin Zytomierska, Marcus Birro osv. Den mest sunda krönika jag kommit över i ämnet är nog Virtanens. Också Maria Brander skriver nyktert om denna fiktiva verklighet (där hon klokt påpekar att kön självklart inte är utan betydelse), men jag tycker att Virtanen tydligare gör klart att trots att TV4 självklart har huvudansvaret (det är de som beställt hela historien genom sitt val av programledare som naturligtvis inte var slumpmässigt) är inte Zytomierskas beteende ursäktat. Men det hela är ändå ganska tröttande. Människor utnyttjas för mediala intressen, elakheter och kränkningar visas upp som koola, önskvärda egenskaper som man når framgång med och när protesterna kommer vill ingen ta ansvar, alla blir tysta och till slut offrar man någon utbytbar person på korset. Tröttande. Och tragiskt.

3 kommentarer:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Virtanens analys är bra. Min är här:

http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/2008/10/katrin-zytomierkska-slut-som-artist.html

/Klaus

Anonym sa...

Läs på lite! Marcus Birro har visst uttryckt sig konstigt om judar.

Och det erkänner han själv, om än med mycket krumbuktande.

Sara sa...

Jo jag har läst det. Har jag hävdat nånstans att det inte är så? Bloggen handlade om Katrin Z, inte om Marcus Birro, som jag nog skulle kunna ägna ett par inlägg om också.