torsdag, oktober 16, 2008

Here we go again

Apropå knepig slutledningsförmåga måste även denna artikel kvala in. Författaren, Magnus Björk, måste ha missat den rapport som medierådet kom ut med förra året där man ganska tydligt kunde visa på att en jämförelse mellan pokerspel osv på nätet och MMORPG-spel som exv WoW är som att jämföra äpplen och päron. Jag kan inte förstå hur Björk kan hitta något som helst belägg för att:

"Det är en tidsfråga innan den gruppen utsätts för risken att även bli beroende av pengaspel! [...] Framtiden spås handla om att klassiska nöjesspel spetsas med möjlighet till vadslagning, poker och penningspel som komplement till MMORPG-spelen."

Hur tänkte du nu? Visst, både pengaspel och dataspel (av mmorpg-typ) är spel på nätet, men där slutar också likheterna. Jag kan utöver det inte se någon som helst koppling till pengaspel, och den som hävdar det kan knappast ens ha testat att spela MMORPG-spel.

Att dessutom kritisera regeringens utredare som haft till uppgift att utreda just pengaspel och dess konsekvenser för att inte inkludera mmorpg-spel i sin utredning är som att kritisera en uppsats för att den hållt sig till ämnet.

Edit tips: Johanna Nylander bloggar också med anledning av samma artikel, med en vassare (ekonomisk) ingång men med ungefär samma slutledning som ovan.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Är ju fan så puckat som det bara kan bli. Pengamässigt har ju MMORPG spel lika mycket gemensamt som om du skulle premunera på din favorit tidning.

Sedan så finns det ju undantag givetvis. Men då handlar det om andra problem än just "spelet".

Ska ta upp detta när jag föreläser i Vindeln på tisdag.

/Johan

Anonym sa...

Nu är det ju så att mediarådets rapport ingalunda visar att det inte finns problem med för mycket dataspelande...
Rapporten visar enbart 10 personers uppfattningar om hur det är att spela wow plus att författaren av rapporten själv är wow-spelare lägger ju en inte helt objektiv stämpel på slutprodukten. Jag har läst rapporten och kan nog säga att mina slutsatser inte är densamma som mediarådets.

Magnus Björk har garanterat inte missat rapporten, tvärtom.

Det är märkligt hur mycket protester det blir när det gäller att stötta och hjälpa personer som fastnat i ett överdrivet dataspelande.

Varför är det så?
Dataspelen kommer inte att försvinna och dataspelande i sig ifrågasätts inte så varför denna obefogade ilska?

Sara sa...

Till skillnad från dig ser jag inte att medierådets rapport blir partisk bara för att rapportens författare spelar wow, snarare är det väl så att de vet vad de pratar om. Skulle du kalla en författare av en bok kring alkoholmissbruk partisk om det råkar vara en person som idkar ett (sunt eller inte) drickande? Jag har då inte sett sådana ställningstaganden tidigare. Snarare brukar erfarenhet ge vikt åt åsikterna.

Om magnus Björk läst rapporten tycker jag att han borde refererat till den och inte låtsats som att det inte fanns något material alls att tillgå, när det faktiskt gör det, hur skralt det än kan tyckas vara.

Jag tycker inte att mitt (eller andra jag läst) blogginlägg är en protest mot att hjälpa personer med ett överdrivet dataspelande, snarare är det ett ifrågasättande av de slutsatser som Björk gör, och möjlightvis en ilska mot de förutfattade meningar som finns kring dataspelande. Kan du visa på vilket sätt wow-spelande skulle vara en inkörsport till dobblerberoende? Kan Björk det i sina artikel? Det är det jag ställer mig emot.

Problemet, som också medierådet pekar på, är att om man applicerar samma definition av beroende på de som spelar mmorpg-spel så blir i stort sett varje spelare beroende. Jag skulle vilja påstå att det är en felaktig slutsats och att det visar, precis som medierådet påpekar, att det behövs en ny definition om man ska gå in i detta förhållandevis nya område och prata beroende/överdrivet spelande. Det är väl snarare däråt vi ska gå än att försöka kategorisera in människor i ett fiktivt beroende (och skapa obefogad oro band föräldrar tex)?

Anonym sa...

Om vi nu använder oss av ditt eget resonemang så blir ju jämförelsen att man pratar med 10 personer som dricker alkohol och som verkligen gillar att dricka alkohol låt säga en ölprovarklubb. Författaren av denna rapport är själv medlem i en annan ölprovarklubb.

Sedan skrivs det en rapport där man kommer fram till att det inte finns några negativa konsekvenser av att dricka alkohol.

tar det verkligen bort det faktum att alkoholism finns?

Jag anser inte det. Och det är ungefär där relevansen i Linderoths forskningsrapport ligger, jag skulle dessutom vilja påstå att några av de intervjuade absolut överkonsumerar wow och visar upp ett osunt förhållningssätt till dataspelandet.


Jag skulle kanske inte säga att det generellt sätt är så att wow är en inkörsport till dobbleri men det finns vissa faktorer som faktiskt kan göra att man tar steget från dataspelande till för att ta ett exempel nätpoker den dagen man fyller 18 och har möjlighet att skapa konto på spelsajter.

Det är inte ovanligt att unga personer med spelberoende (pengaspel) berättar att det började med dtaspel och driften att vara bäst, mest strategisk och att vinna. Dessa egenskaper vill man sedan gärna prova på pengaspel också. Så visst finns kopplingen även om den inte alls är given, men den är inte ovanlig.

Det kommer in mer och mer pengar i datspelsvärlden där man köper och säljer och det finns turneringar som man kan vinna pengar i också och det kan tända pengaspelsgnistan.

Varför skall man särbehandla just dataspel när det gäller definitionen på beroende? Det är ingen som krävt det när det gäller alkohol, droger eller spel om pengar...
Det är i mina ögon bara ett försök att skjuta ifrån sig problematiken och inte vilja erkänna att det är ett problem och det blir i förlängningen också ett sätt att förminska problematiken.

Fram för en forskning som inte är knuten till varken mediarådet eller spelbranschen där forskare som Lars Olsson på Karolinska kan göra studier på hjärnan och se om det finns likheter eller skillnader med andra former av beroenden.

Fram tills dess får man inte glömma av att det redan idag finns både ungdomar och vuxna som förlorar väldigt mycket tid på missade studier och förlorade arbeten på grund av felprioriteringar där dataspelandet är det som styr.

Sara sa...

Jag skulle kort bara vilja kommentera att vare sig jag eller rapporten från medierådet har hävdat att det inte finns problematik förknippat med överdrivet dataspelande, eller att överdrivet dataspelande inte finns. Den tolkningen står du nog själv för. Det jag hävdar är att det inte rakt av går att applicera en definition av beroende på precis allt; eftersom grundförutsättningarna för dessa olika företeelser ser olika ut.

Jag håller med om att det krävs ny forskning på ämnet, och jag har tolkat medierådets rapport som en möjlig inkörsport till det. Eller åtminstone en öppning till att diskutera ämnet. Men jag tror fortfarande att det krävs en förkunskap om och erfarenhet av dataspel för att kunna utföra det.

Anonym sa...

För att 10 miljoner spelare nu råkar spela Wow innebär det inte att det på något sätt skulle leda till att vi har 10 miljoner spelmissbrukande ungdomar som i framtiden spelar bort alla sina pengar på poker. Således visar inte heller de sifforna hur mycket folk spelar. Vissa lägger ned mer tid än andra, men generellt av alla dessa spelare så lever nog de flesta ett normalt liv och spelar lite på sin fritid. I en mängd på 10 miljoner finns det givetvis folk som missbrukar det, men för det innebär det inte att wow är en farlig drog.

Sedan vill jag veta hur ett spel som främst handlar om sociala intraktioner (MMORPG) sätt i likhets tecken mot pokerspel som handlar om riktiga pengar? Var finns likheten som ska ha en doppler effekt?

Fokusen i wow har aldrig handlat om pengar, eller varit att bli "bäst", drivet är snarare att ha kul i en fiktiv värld. Om vi ska gå vägen att spelet fokuserar på vinna, vara mest strategisk och bli bäst, vilket då i sin tur ska leda till att man går till onlinepoker. Borde inte det appliceras på allt som innebär tävlig? Allhanda sporter t.ex.?

Vad gör att det är "ok" att ha vinnar instinkt i fotboll, men att har man det i dataspel så kan det leda till hazardspel och ruinerad ekonomi?

Dataspel och Tvspel kan faktiskt vara ett intresse som allt annat utan att det blir ohälsosamt om man spelar med måtta. När ska detta accepteras måntro?

Det handlar inte om att man ska särbehandla dataspel eller att INTE stötta folk som behöver hjälp, mer forskning är givetvis bra. Men samtidigt ska man inte heller måla fan på väggen och skriva skrämsel artiklar i tidningen vilket enbart gör föräldrar oroliga. Om man nu ska väga huruvida Lindroths rapport är partisk, så är Björks arbete lika partiskt för sitt eget syft.

/Johan

Anonym sa...

Nu skall vi se...

Sara:

Mediarådet har med hjälp av Linderoths forskningsrapport som ingalunda kan avgöra huruvida wow är beroendeframkallande eller inte lyckats med bedriften att banalisera problematiken med överkonsumtion av dataspel. På några få år har vi mer än en handfull Lvu-ärenden som är kopplade till just spelet wow och även om vi inte har begreppet dataspelsberoende så anser dessa tjänstemän som jobbar inom socialtjänsten gjort bedömningen att situationen i hemmet varit så farlig att ett Lvu ansetts vara den minst sämsta lösningen. Så enkelt är det inte att få igenom ett Lvu. Kanske är det bäst att sluta banalisera baksidan och jämföra med att spela fotboll.


anonym:

Det är ingen som påstår att alla som spelar dataspel är beroende.

Jämförelsen mellan idrott och wow tycker jag är oseriös då det inte finns några som helst jämförbara parametrar, det man lyfter fram är lagandan, men den finns i gänget som går ut och slåss också och det är väl egentligen vad man gör i wow? Man samlar sina polare och går ut och dunkar folk och bossar...;)

Det är skillnad på intresse och intresse. Jag tycker dataspel och tv-spel är ett fantastiskt nöje och ett bra intresse så länge det inte gör att resten av min tilvaro förstörs. Det är där skillnaden är. Om jag använder dataspelandet som tillflykt och flyr mer och mer så är det inte positivt längre. En flykt är aldrig något bra, att skjuta upp att ta tag i saker är något som i längden blir väldigt jobbigt.

Vilka är det som kommer ut med varningsartiklar kring vad som är farligt generellt? Jo, de som jobbar med det, så att anklaga Björk för at göra detta i vinstintresse är ju lite suspekt. Är det fel att tjäna pengar på att hjälpa människor?

Jag tycker att det är allvarligare att banalisera en problematik som uppenbarligen finns och demonisera budbärarna tycker jag är otrevligt.

Det är inte de många människors nöjesspelande som står på spel, det är de som mår dåligt och flyr sin verklighet och fastnar i flykten som behöver hjälp.

Denna debatt liknar den debatt som varit om spelberoende om pengar där man tidigare ryckte på axlarna och ansåg att det inte var något problem att räkna med och det gör mig orolig.

Anonym sa...

Det är ingen som påstår att alla datorspel är beroendfamkallande... men det är ju just detta föräldrarna tror efter att ha läst en en artikel som Björks får. Om du följer debatten och är påläst (som du själv verkar vara) är det inga problem att se vad som är vad, detta kan man inte lita på att alla föräldrar är. Jämförelsen mellan hazardspel på nätet och Wow gör enbart människor bli oroliga av fel orsaker.

Varför är det oseriöst att jämföra datorspelande med sport eller andra fritids intressen? Är det för att sport är något "fysiskt"?
Likheten mellan onlinepoker och mmorpg är således lika oseriös..är ju också två helt olika saker. Tycker även det är att generaliserar när man säger att wow handlar om att "dunka" folk och bossar...

Sedan håller jag inte med om att en "flykt" alltid är dåligt. Givetvis om det påverkar resten av tillvaron negativt. Men en flykt från verkligheten kan vara skönt och avslappnade. Jag läser böcker, ser film, ritar och har tränat kampsport som "flykt". Är det också dåligt?

Jag tror inte Björk gör detta med ett vinst intresse. Däremot så verkar han ha ett agg mot dataspel. Likvärdigt som man tidigare försökte förbjuda vissa kampsporter med ett lagförslag. Aktörerna har en negativ bild från början som de sedan bygger sina teser på. Ringholm hade i den debatten bestämt sig långt innan hur han ville ha det, sedan brydde han sig inte om att lyssna på de som verkligen var insatta.

Jag tycker inte folk banaliserar problemen, folk försöker ge ett perspektiv på ämnet. Tror inte det är någon som inte håller med om att mer forskning behövs, men däremot blir folk/spelare irriterade på att kritikerna bara väljer att lyfta fram det som verka negativt och utelämnar det som faktiskt är positivt. Det krävs att vi både har folk från den "positiva" sidan och från den "negativa" för att kunna få fram en forskning som är bra och trovärdig, helst några neutrala också.

Tycker själv denna debatt liknar allt som har haft att göra med datorspel, tvspel och rollspel. På 80-talet var det pappersrollspelen som fick ta skiten, mellan 90-2000 så var det tvspelsvåldet som hölls fram och man drog en massa paralleller med våld i samhället. Kampsport har också varit i hetluften och kritiserats för att spä på våldet i samhället. Skillnaden där är var att den "positiva" sidan aldrig fick en chans att tala utan det enbart var det negativa som syntes i media.

/Johan

Anonym sa...

Man skall inte slarva med begrepp Johan.
En flykt är är en flykt från en tillvaro man inte är tillfreds med. Det du beskriver är avkoppling och något helt annat.

"För att 10 miljoner spelare nu råkar spela Wow innebär det inte att det på något sätt skulle leda till att vi har 10 miljoner spelmissbrukande ungdomar som i framtiden spelar bort alla sina pengar på poker."
Så skrev du förut och det är ett påstående som saknar adressat då det inte finns någon som uttryckt sig på det viset.

Jag tycker att du överdriver vad Magnus Björk säger och jag vet också att det är populärt att jämföra diskussionen med tidigare diskussioner på 80-talet och det är inte sant.

Dagens spel som finns online idag går inte att jämföra med något annat vi haft jag tycker att det är en för allvarlig diskussion att raljera över.

att jämförelsen med idrott är oseriös tycker jag känns tråkigt att jag måste förklara.

Zlatans mamma skulle aldrig tillåta Zlatan som tonåring att han skulle spela fotboll på gården i Rosengård klockan fyra på natten.
Räcker det? Eller vill du ha fler argument för att jämförelsen är usel?

Björk visar inte upp ett enda uns agg mot dataspel, den analysen är inte bara felaktig, den är fördomsfull också.

"Jag tycker inte folk banaliserar problemen, folk försöker ge ett perspektiv på ämnet. Tror inte det är någon som inte håller med om att mer forskning behövs, men däremot blir folk/spelare irriterade på att kritikerna bara väljer att lyfta fram det som verka negativt och utelämnar det som faktiskt är positivt. Det krävs att vi både har folk från den "positiva" sidan och från den "negativa" för att kunna få fram en forskning som är bra och trovärdig, helst några neutrala också."

Snälla nån, detta är ju värsta påståendet. Den marknadsföring som spelvärlden har och det utrymme spel ges i media om hur positivt det är med beställda "forskningsresultat" så dyker det upp en bok om baksidan av för mycket spelande och då blir ni som spelar dataspel irriterade. Ni är lättirriterade ni dataspelare. Det är en varningssignal för att man håller på för mycket.

Forskning skall enbart bedrivas av neutrala forskare.

Anonym sa...

När en diskussion kommer till en punkt då man dumförklarar eller har förutfattade meningar om den andra debattanen, då anser jag inte att det är värt att diskutera längre.

"Ni är lättirriterade ni dataspelare. Det är en varningssignal för att man håller på för mycket"

Den där meningen säger allt. Du vet ingenting om mitt liv, såeldes ska du inte prata om huruvida jag spelar för mycket eller ingenting alls.

/Johan

Sara sa...

Ja, jag håller med dig Johan. Där tror jag att vi lägger ner diskussionen. Att döma andra utan kännedom är inte ok, man ska akta sig för att försöka lägga över saker på andra. Speciellt för att man är av en annan åsikt.
Tack för diskussionen!

Anonym sa...

Men det är ok att ha förutfattade meningar om Magnus Björk?

"Jag tror inte Björk gör detta med ett vinst intresse. Däremot så verkar han ha ett agg mot dataspel. Likvärdigt som man tidigare försökte förbjuda vissa kampsporter med ett lagförslag. Aktörerna har en negativ bild från början som de sedan bygger sina teser på."

Detta är en förutfattad mening som är ok?

Begrepp som puckat och idioti verkar också vara ok...

Jag förstår inte riktigt varför det är så ok att vara raljerande mot de som ifrågasätter överdrivet spelande?

Sara sa...

Fast nu är det inte riktigt samma sak att hävda att någon verkar hysa agg mot ett spel och att insinuera att någon man inte känner, som inte delar ens åsikt har problem eller är spelmissbrukare. Faktiskt inte. Så nu är diskussionen maxad, tror jag.