lördag, oktober 11, 2008

Kommentarer igen

Igen; kan någon ge mig syftet med att ha kommentarsfunktioner på nyhetsartiklar som handlar om olyckor, mord eller andra saker där människor råkat illa ut? Jag förstår det inte. Visst, jag tycker inte heller att händelsen i Umeå tidigt imorse kvalar in som det mest brightaste i år, men hur bright är man halvpackad (vilket jag kanske förhastat gissar att han var) klockan tjugo i sex en lördagmorgon? Och visst, det har skrivits om liknande fall med dödlig utgång tusen gånger tidigare, men det brukar inte hållas som argument när cyklister utan hjälm körs ihjäl, tex. Inte får de skylla sig själva? Eller bilister utan bilbälte. Eller...ja ni vet. Samma sak gäller artiklarna om den mördade 31-åriga tvåbarnsfadern (som totalt reducerats till att snart enbart omnämnas som "missbrukaren" i folkmun) i Umeå där folk nu får möjlighet att på nyhetsplats vädra sina åsikter om missbrukare.

Varför ska det ens vara möjligt att kommentera det direkt på nyhetsplats där anhöriga säkerligen läser tex? Jag kan inte förstå det. Vem tror att ett kommentarsfält på en lokaltidning fungerar som folkbildning av något som helst slag? Om nånting så ger det folk möjlighet att under pseudonym slänga ur sig halvt förhastade saker om människor de inte känner.

Visst, vad gäller politiska beslut, kultur etc, då finns det en poäng med kommentarer, men inte i sådana här fall.

Inga kommentarer: