onsdag, februari 11, 2009

Att spendera en tisdag i väntrummet

Min dag blev kanske inte riktigt som planerat. Väcktes vid åtta av Mattias som berättade att han bitit av en tand och behövde fara till tandläkaren. På NUS har de ett akutsystem så istället för att boka tid får man fara dit mellan 9-14 och sitta och vänta på sin tur, helt enkelt. Han trodde inte att det skulle ta sin tid men ville att jag skulle bli med som sällskap.

Som vanligt fick vi leta parkering i en kvart (är det nånstans vi skulle behöva utöka med ett parkeringshus är det på sjukhus/universitets-området) och hamnade sen en bit bort så att vi med hackande tänder (det var överraskande ca 20 minus ute och jag hade inte klätt mig helt efter det) småsprang till sjukhusentrén. Väl uppe på folktandvården berättar de att det "är några före så det kan ta tid". En skylt meddelar också att de har personalbrist varför ordinarie akuttid är minskad till 9-12.

Tre och en halv timme senare (!) ropar de upp hans namn. Behöver jag säga att jag då är less och så trött att jag nästan ville lägga mig på golvet bland alla barn? Att vänta är i allmänhet inte min grej... Vid det laget hade jag läst dagens morgontidningar samt ett fem år gammalt nummer av Mama (så vedervärdigt), en prålig tekniktidning från ett par år tillbaka och annat skrot. Jag hade med mig min nyinköpta, påbörjade pocket, men den är inte tokbra och jag var lite för trött för att orka hålla koncentrationen uppe i så pass lång tid.

Jaja, jag förstår ju att det tar tid, men trodde kanske att vi skulle vara därifrån på ett par timmar, inte fyra. Men huvudsaken är att hans tand är hel igen.

Efter det for vi hem och åt lunch och sen somnade jag i soffan. Skulle egentligen ha behövt fara till Volvo för en bedömning av bilen eftersom det nu visar sig att även huven fick sig en törn av gårdagens incident. Frågan är om det blir dyrt nog för att blanda in försäkringen eller ej. Men det får bli morgondagens uppgift kanske.

Inga kommentarer: