torsdag, februari 12, 2009

Gamla Stan i bilder

Har gått igenom bilderna från helgens Stockholmsbesök. De från kongressen blev inte särskilt roliga så jag hänvisar er hellre till Anna-Karins bilder som finns här och här samt på Facebook, för er som har det.

Istället tänkte jag lägga upp några bilder från mitt eget turistande i Gamla Stan. Det blir mycket miljöbilder på gränder osv, men det är lite det som jag gillar med Gamla Stan. Det och nån känsla av lugn som faktiskt kommer över mig när jag är där.

Det är naturligtvis inte att tänka på rent ekonomiskt, men tänk att bo där. Det vore lite koolt. Men det troliga är väl snarare att man hamnar i Skärholmen eller i Fiskis om man skulle få för sig att få jobb i storstaden.


Nedan en bild från "Comics Heaven", en serietidningsbutik. Antagligen ett litet himmelrike för de som samlar, även om jag är för oinsatt för att bedömma hur himelsk butiken faktiskt är. Jag gillade nog Science Fiction-butiken mer, även om det var lite trist att man bland allt Sci-Fi stoppat in Mumin-, Simpsons-figurer etc (inte så Sci-Fi väl?).



Det finns en del kyrkor i Gamla Stan också. Jag såg åtminstone tyska och finska kyrkan. Den här porten låg alldeles bredvid tyska kyrkan, vill jag minnas.


Gick förbi slottet också, men det känns lite trist på nåt vis så det blev inga bilder. Nu höll de på att renovera fasaden på vissa ställen såg det ut som, och det fanns "varning för fallande sten"-skyltar lite här och var. Jag kan inte heller komma över hur trist det verkar vara att stå i högvakten (eller vad det nu kallas, ni vet de som åtminstone utåt sett ska vakta vår monark). Ungefär lika trist som de vars jobb går ut på att gå runt på gågatorna i city med stora träskyltar på sig med reklam om små butiker på tvärgatorna. Inte kul. Och kallt.

Här en bild på en liten gång ner till en av de smala gränderna. Precis innanför gången ligger Jerusalem, ett litet matställe där jag åt lunch-falafeln på. Helt okej.

Så det var väl det. Känner ett ökat sug efter att fotografera igen. Kanske borde ta med mig kameran och gå ut på en promenad i vårt snölandskap. Det är verkligen jättemycket snö här just nu. Vi får se. Och som vanligt kan ni klicka på bilderna för större format.

Inga kommentarer: