lördag, juli 18, 2009

Fartsyndare i ur och skur

Läste att flest fartsyndare tas alldeles i närheten här. Inte förvånande. Kameran sitter ett par hundra meter innan jag svänger av E4:an. Ett par hundra meter före kameran ändras hastigheten från 110 till 90 eftersom vägräcket slutar och den breda vägen blir vanlig smal (och olycksdrabbad) mötesväg. Jag tror att det är många som kört bakom mig som surat över att jag bromsat in men sen tacksamt insett att de hade åkt på böter annars. Fler än en gång har jag blivit omkörd för att sen se den blixtra till. Så inte så förvånande nej.

Det som dock förvånar är att de enligt artikeln verkar kolla även vid regn. Jag trodde att man inte fick lov att använda laser osv vid regn eftersom det kan innebära felmätningar. Men fartkamerorna kanske är mer korrekta?

Inga kommentarer: