söndag, juli 05, 2009

Tillfällig flykt

För dagen har jag förflyttat mig till huset i Ratan. Det var länge sedan. Jag har ju varit förbi här och så ibland, men inte direkt kommit för att stanna ett tag. Det känns märkligt. I höst är det två år sen jag flyttade ut. Känsligt och knepigt. Konstigt att känna sig så främmande i ett hus man bott i och älskat. Instinktivt är jag klädd i pansar.

Jag är här mest kanske för ett annat känsligt projekt. Mellankatten Rosa ska ev bli sommarkatt (i en positiv bemärkelse) här. Jag har som gissat mig till att hon inte riktigt trivts i lägenheten i stan just under sommaren. Hon har varit gnällig och inte som hon brukar. Så vi stuvade in den skräckslagna kissen i bilen idag och for hit. Hittills är hon fegare än jag någonsin sett henne. Hon är van att gå i bulldozerkatten Smillas fotspår och då är det väl rätt lugnt. Nu är hon själv och allt verkar ganska läskigt såvida inte jag finns alldeles bakom. Men det blir säkert bättre. Till en början ska hon testbo här när M har semester. Och jag har ett hål i mitt hjärta.

Inga kommentarer: