tisdag, maj 12, 2009

Lust att andas, men sen då?

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig för idag. Det finns många alternativ, kan jag säga. Jag har sovit ganska länge idag så att jag ska vara redo för att jobba igen natten jag skulle haft i helgen ikväll istället. Jag funderar på att ta en lång promenad och andas lite. Det stora kruxet är vad jag ska lyssna på. Jag är inne i en kräsen period där inget riktigt känns helt hundra. Lite som med bokläsningen; jag har påbörjat rekordmånga böcker, men sen lägger jag dem på hög och känner ingen lust. På Pocket Shop fanns en massa böcker jag vill läsa (eller vill jag mest äga dem för tillfället?), men jag höll i plånboken och tittade bara.

För snart ett år sen när pappa blev sjuk och dog, tappade jag nästan all inspiration och lust till att skriva eller läsa. Och det höll i sig, det mesta kändes bara jobbigt och krystat och självkritiken blev enorm. Nu har jag fått tillbaka lusten men vet istället inte vad jag vill lägga den på riktigt. Som en skum fördämning som vägrar brista. Eller som inte får brista kanske. (Jag söker här ett ord på "själv-" som bara inte vill komma till mig, men tanken kanske framkommer ändå.)

Inga kommentarer: