söndag, maj 10, 2009

Turista: Djurgården och Moderna Museet

Oj, Sara är alldeles slut i benen. Vi lämnade Fiskis vid elva-tiden i förmiddags och kom hem omkring åtta ikväll. Dagen har i stort sett spenderats med att promenera. En massa.

Miss J på grillningen igår kväll

Det regnade när vi for till stan men så visade sig solen lagom tills vi kom till Slussen. Så istället för att gå direkt till Moderna Museet, vilket var planen, hoppade vi på Djurgårdsfärjan. Vi klev av vid Grönan och promenerade sen förbi Skansen, en massa flotta hus och gröna parker ut till Rosendals trädgård där vi fikade lunchmacka och spanade in växter och annat. Sen promenerade vi vidare norrut och gick tillbaka mot Djurgårdsbron längs med öns norra strand. Väldigt fint och alldeles stilla. Sen ville jag åka båt igen så vi passerade bron, köpte glass och gick via Junibacken och ett antal museum bort igen till Gröna Lund. Lagom på båten började det regna igen.

Lite grönområde på Djurgården

Därefter blev det buss typ 200m eftersom vi gjorde lite beräkningsfel och gick av för tidigt (för att ha bott i Sthlm ett par år måste jag säga att grabben J har lite dålig koll; det är nästan jag som har mest koll åt vilket håll vi ska... :) så vi gick i halvregn bort mot Moderna.

Utanför Moderna Museet

Moderna Museet var väl lite spännande. En väldig massa saker jag inte alls kände att jag begrep mig på (all konst är verkligen inte för mig), men en del kul också. Framför allt tror jag att jag (förutom de mest kända verken) uppskattade den tillfälliga fotoutställningen en trappa ned där bland andra Larry Clarks ganska läskiga bilder från 70-talet visades. Men vid det laget var vi båda grymt trötta och hade märkligt ont i fötter och ben (något som delvis försvann när vi väl var ute igen vilket fick oss att snabbt skylla på golvet på moderna) så vi orkade inte riktigt med hela den stora utställningen. Det får bli ett återbesök helt enkelt.

Edit: Lägger upp några bilder också. Har mest turistfotograferat (alt dumfotograferat) vilket kändes trist när jag kollade igenom det. Inget jättekul att visa egentligen, men några bilder måste det ju bli.

Inga kommentarer: