lördag, maj 16, 2009

Krånglig kollektivmatematik

Dålig sovdag idag. Vaknade redan vid ett. Har legat och pressat men bara lyckats slumra till lite sen dess. Läge att stiga upp nu alltså.

Jag står ju utan bil eftersom jag måste besiktiga om den och innan jag kan göra det behövs två nya däck. Man skulle ju kunna tycka att det borde passa bra att åka buss när jag trots allt bor inne i Umeå, men inte. Bussarna som går förbi här passar inte med bussarna mot jobbet så till att börja med får jag gå till stadshuset. Det tar kanske tjugo minuter så det är väl inget stort problem. Problemet är att bussarna mellan stan och jobbet går så dåligt nu sommartid. På vägen dit har jag att välja på att antingen komma 40 min för tidigt till jobbet (och lämna hemmet 1,5 timme innan jag börjar) eller riskera att komma ett par minuter för sent. Och på morgonen nu på helgen gick det skapligt idag men imorgon måste jag vänta nästan en timme på bussen vilket innebär att jag är hemma kvart i nio eller så. När jag tar bilen är jag hemma före halv åtta och sover oftast före åtta. I sämsta fall tar det alltså 3 timmar att åka till och från jobbet, i bästa fall nästan två, om jag tar kollektivtrafiken. Med bilen tar det 2x max 15 minuter.

Så nej, det är inte jättekul. Och nästan dyrare dessutom. Nu ska jag få min cykel till stan så jag kan cykla de dagar som det passar sämt med bussen. Men jag måste erkänna att jag saknar min bil. Kalla mig lat men nånstans lockar det trots allt inte så väldigt mycket att cykla nästan en mil kl 7 på morgonen efter drygt tio timmar av ganska aktivt jobbande. Men jag får väl jobba på det. Det är ju trots allt det miljövänligaste.

Hur vore det om man anpassade busstiderna efter de som åker med dem? En gissning är att de flesta som åker bussen på helgmornarna är nattarbetare på väg hem. Iaf av döma av var de stiger på (utanför boendena). Möjligen några som ska till ett jobb också samt de som tar sig hem efter en hård natt av ett helt annat slag. Varför inte lägga bussen strax efter sju då de flesta, skulle jag gissa, har liknande arbetstider, dvs man slutar kring 7. Inte tio i.

2 kommentarer:

Korpen sa...

appropå cykel och jobbet ditt... på hemvägen är det i alla fall nerförsbacke i stort sett hela vägen

Sara sa...

Jo har insett det och det är klart en fördel.