fredag, maj 29, 2009

Plötsligt flyttarbete

Det blev en annorlundare fredagskväll än planerat. M hade missat att säga att nyckeln till mitt förråd på Haga skulle lämnas in redan idag. En liten petitess sådär. =)

Jag har sedan jag flyttade hit för 5,5 år sedan hyrt ett litet förråd (eller M har stått på det formellt) där jag stoppade in det mesta av mina saker jag hade med mig när jag kom hit. Den ursprungliga planen var ju att flytta in "tillfälligt" hos M tills dess att jag hittat egen lägenhet. Det blev ju inte riktigt så, vet vi idag. I vart fall har jag inte varit där sedan dess, typ men fortsatt hyra det. Nu skulle ägaren av huset bytas och de ville säga upp förrådet, vilket passade mig bra då det kändes som en onödig utgift. Så det blev att hyra släp och tömma det snabbt.

Jag levde i tron att det inte var så mycket saker, några få lådor sådär. Men halva lägenheten är nu full av blandat osorterat skräp, varav jag säkert kommer att få hiva hälften om jag ska få plats i nuvarande förrådet. Bland de saker jag har med finns tex följande:
  • en miljard gamla Elle och Cosmo från min "try-to-be-more-girly"-period
  • två lådor fulla med vhs och kassettband (många inspelade mtv-videos samt kassetter med "Pulp live på Lollipop-95" osv)
  • en gigantisk "afrikansk" mask från Indiska som jag helt glömt att jag äger (I blame ex-sambon "miss J")
  • blandade husgerådsaker inhandlat på second hand när jag flyttade hemifrån (urk)
  • kassar med gamla kläder jag tydligen inte saknat
  • en trasig (!) golvlampa jag klätt om själv
  • ett draperi i bambu föreställande Che Guevara jag fick (och älskade) av ex-ex-sambon A för evigheter sedan (och som M greppade med glädje tydligen?)
  • plenty av uppkopierad studentlitteratur
  • femtielva tangentbord och databurkar (I blame sambon/särbon/ex-sambon M)
Bland de mer intressanta sakerna återfinns bl.a:
  • mormors gungstol (redan intagen av katt nummer ett; nu finns det tre fåtöljer i vardagsrummet, till tre katter, ergo; alla nöjda)
  • alla gamla musikplanscher (det kanske är lite retro med en gammal Wannadies eller Cure på väggen?)
  • uppsatser och papers från statskunskapstiden (fast jag borde kanske inte läsa som dem nu...)
  • kassar fulla med gamla musiktidningar (fast vad ska jag med dem till egentligen?)
  • vinglas jag saknat
  • fler boklådor att lägga till alla de som redan står i lägenheten (ok inte bara bra)
  • två köksstolar jag målat själv i rött resp blått (men var ska jag ha dem?)
  • ett växthus i bokhylleform som kan bli perfekt till min balkong
Så nu har jag att göra imorgon med att sortera, bära över till förrådet samt lägga i en "slängas-hög" och forsla bort. Grejt. Just vad jag önskade. Men jag blir 300 spänn rikare varje månad. Bara en sån sak.

Inga kommentarer: