måndag, maj 18, 2009

Inte så militant bitch idag

Jag är lite mindre militant idag än i fredags btw. Fortfarande inte högreligiös men är lite snällare lagd idag.

Kanske ska förtydliga att jag inte tycker att barndop är likställt med omskärelse. Jag lät nog lite, ja militant, sist. Jag har vänner, syskon och arbetskamrater som valt att döpa sina barn och även om jag själv inte skulle göra det så har jag självklart inget emot det som så. Sen att många gör det utan att själva vara religiösa eller ens lägga religiösa värderingar i det är märkligt i mina ögon, men jag kan förstå att man vill döpa sitt barn om man själv är troende. Såklart. Men som sagt är det möjligt att ändra när man blir vuxen, omskärelse är inte det.

Ja, tänkte att ett förtydligande kanske var bra. Det är dock en komplicerad diskussion. Var går gränsen? För mig går den när man ställer sig över andra människor eller arter på ett sätt som är oåterkalleligt. När man säger sig ha rätt att plåga andra för sin egen uppfattning. Men gränserna är förståss luddiga.

Inga kommentarer: