fredag, april 17, 2009

Om TPB-domen

Jag är inte rätt person att kommentera The Pirate Bay-rättegången egentligen men även om jag hade förväntat mig en fällande dom så måste jag säga att den känns märkligt sträng. Speciellt med svenska mått. Det är en politisk dom i allra högsta grad och jag måste säga att det känns som ett nederlag om det nu stämmer att påtryckningarna från de stora film- och mediabolagen har haft påverkan. Med tanke på hur rättegången verkar ha varit med många tekniska missar och missförstånd så har jag svårt att se att man tar i så pass. Men men. Än är det inte färdigt på långa vägar.

Tydligen hade också domen läckt ut redan igår kväll om jag förstår media och Peter Sunde (en av de åtalade, samt TPB:s presskontakt) rätt. Hans twitter i förmiddags var ändå ganska skojig:

"Really, it's a bit LOL. It used to be only movies, now even verdicts are out before the official release."

Ja, fortsättning lär följa.

Inga kommentarer: