fredag, april 10, 2009

Bionytt

Ikväll har en ny intressant film premiär (det börjar bli många nu); Sunshine Cleaning. Både SvD och DN ger den en trea. Filmen handlar om två systrar vars liv kanske inte är lysande framgångsrika utan snarare handlar om den enas förhållande med en gift man och den andras gräsrökande. Så får de nys om att de kan tjäna bra pengar på att städa på brottsplatser, varpå firman Sunshine Cleaning startas.

Den yngre systern spelas av Emily Blunt och den äldre av Amy Adams. Amy Adams har blivit något av en favorit hos mig; jag gillade henne både i den eg ganska fåniga Enchanted (Förtrollad) och nu senast (som jag tidigare skrivit om) i Miss Pettigrew... och Doubt, där hennes förtvivlat naiva ögon gjorde en stor del av filmen. Jag gillar att hon nu inte verkar spela en sockersöt naiv flicka utan snarare har en mer allvarlig, lite sliten roll. Det känns intressant och lite nytt.

Nu måste det bli lite biosittande snart, listan på filmer jag vill se är evigt lång!

Inga kommentarer: