lördag, april 04, 2009

Tv-tips lördag

Sweet M (som börjat frysa btw...) köpte hem pizza idag. Vi satte oss vid tv:n och i samma stund startade en av de mest magiska och underbaraste filmer jag vet; Tim Burtons filmatisering av Charlie and the Chocolat Factory. Den är verkligen magisk! I riktig Tim Burton-anda förståss. Med Johnny Depp i rollen som den läskigt Michael Jackson-liknande Willy Wonka. Har ni inte sett den så gör det fort, den är underbar! För vuxna så väl som för barn, såklart.

När jag ändå tipsar om tv-filmer måste jag ju tipsa om Ma Vie en Rose (Mitt Liv i Rosa). En otroligt bra, fransk film om könsidentiteter och fördomar som kretsar kring den lilla pojken Ludovic som älskar att klä sig i klänningar och läppstift, vilket kommer att oroa omgivningen mycket och ge oanade konsekvenser. Nu var det väldigt länge sedan jag såg den men jag minns den som en varm, kärleksfull film som även gjorde mig frustrerad och än mer säker på att världen kan bli så mycket bättre om vi släpper på föreställningarna lite. Se den, jag lovar att du inte blir besviken! Svt 2 kl 21.05 ikväll. Inte missa!

Inga kommentarer: