söndag, juli 31, 2011

Harry Potter VI

Nu tror jag förvisso att jag inte var på mitt bästa HP-humör, men den sjätte filmen, Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009), var ganska svajig och lite tråkig, i mitt tycke. Inte alls vad jag hade behövt eller hoppats på idag.

Den spretar lite och känns mestadels som en transportsträcka till vad man anar ska komma i upplösningen; de sista två filmerna. Under tiden serveras man lite tonårsromantik med förhinder och svartsjukedrama på låg skala. Inte sådär väldigt skojigt, egentligen. Där tycker jag att regissören David Yates och Steve Kloves, som gjort manuset från boken, kunde använt sig av lite glimten-i-ögat-humor för att lätta upp den annars väldigt svarta filmen. Jag saknar fortfarande samarbetet mellan de tre unga kompisarna, men kanske är det så att det kommer att hänga allt mer på den ensamma Harry Potter? Slutet på filmen visar en annan möjlig väg och jag hoppas att det stämmer. Det är dynamiken mellan de tre och i förlängningen dynamiken mellan de unga och de äldre magikerna som är själva gnistan i berättelserna, tycker jag. Så jag hoppas på mer sånt i nästa film. Den här filmen är så nära en tvåa man kan komma, men jag väljer ändå att ge den 3/5.

Inga kommentarer: