onsdag, februari 14, 2007

Johanna Sällström

Det snöar, stora snöflingor utanför fönstret denna kommersialismens kärleksdag. Jag fick just höra att Johanna Sällström dött, som det låter genom självmord. Så otroligt tragiskt. Jag vet inte varför, men av någon anledning känner jag mig lite tagen. Jag gillade henne, hon verkade ha ett svart sinne, en känsla för trash som gjorde henne äkta. Hon i ungefär samma ålder som jag själv. Kanske känns det mer nära då. Väldigt otäckt i vart fall. Känns som att döden har varit närvarande ett tag. Svårt att förklara hur jag menar. Som att det varit mycket sånt, människor som dör, tragik.

Jag kommer ihåg när Johanna spelade i "Tre kronor", Victoria, den där ambassadörsdottern som knarkade och sedermera tog livet av sig. Hoppade från ett vattentorn, tror jag. Det var något stort då, att visa en sådan sak på TV. Jag vet att man fick kritik för det och jag har för mig att det diskuterades i skolor efteråt och att man satte upp en telefonlinje för dem som ville prata. Det blev något liknande sen då man tog livet av halva serien i en busskrash, bl.a hon "Bimbo", och det blev ramaskri. Märkligt hur medias genomslag kan förändras, hur tillvand man kan bli, kollektivt.

Personligen har jag inte sett Wallander-filmerna, men Under Ytan och Hans & Hennes är nog mina favoriter med henne.
Vi får hoppas att Johanna får det bättre nästa gång, och att hennes dotter har ett nätverk omkring sig nu.

Usch.

Inga kommentarer: