måndag, juli 04, 2011

När gangsterlivet kom att bli intressant

Två böcker utlästa idag, det är väl ett bra resultat även om jag såklart inte började på dem idag. Först läste jag alltså färdigt Dannes Lehanes första bok om detektiverna Patrick Kenzie och Angela Gennaro; En drink före kriget. Den var riktigt bra. Kanske inte den absolut bästa och mest spännande jag läst, men en bra bit över genomsnittet så jag kan absolut rekommendera den. Den handlar om en ruffig gangstervärld i Boston, och bara just det lät inte så lockande i mina öron i början heller, men med tanke på vad jag visste om Lehanes andra verk så nappade jag på rådet.

Lehane är nämligen även författaren till böckerna som blivit filmerna Mystic River, Shutter Island samt Gone Baby Gone, där den sista är baserad på en av de andra böckerna om detektivparet Kenzie/Gennaro. Alla tre filmerna är riktigt bra, den förstnämnda kanske allra bäst (regisserad av Clint Eastwood) så då kunde ju inte förlagan vara så dålig? Och det var den alltså inte. Bok nummer två samt Patient 67 (Shutter Island) är redan beställda.

Den lite fåniga humorn och de ganska ostereotypa personbeskrivningarna fångade mig och medan den spännande (om än kanske något actionfilmigt överdrivna) historien höll mig kvar. Och jag hoppas på en intressant utveckling i nästa bok.

Inga kommentarer: