måndag, september 20, 2010

Umeå demonstrerar

Just hemkommen från det här. Måste erkänna att jag främst gick dit i tron att det var en antirasistisk manifestation som protest mot SD:s valresultat, men det visade sig sen vara lite blandat mot valresultatet i allmänhet där man även protesterade mot alliansen, även om det var mer i bakgrunden. Det gjorde mig ändå lite mindre engagerad, inte så att jag röstade på alliansen på nåt vis, men det är trots allt fortfarande en väldig skillnad på deras "vinst"* och på det faktum att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen.

Men det var ändå glädjande att se så många människor där. Under tiden då det fortfarande var antirasistiska körer som gjorde sig gällande blev jag faktiskt lite varm i hjärtat över att bo i just Umeå där rasisterna inte fått samma fäste. Jag fick en välbehövlig känsla av solidaritet.

*Fanns det några som helst vinnare i det här valet? Möjligen SD då, men det går jag inte med på.

Inga kommentarer: