tisdag, september 07, 2010

Och årets utländska svenska film är...

Och Guldbaggejuryn har visst utsett Sveriges bidrag till Oscar-uttagningarna för årets utländska film. Valet föll på Andreas Öhmans debut I rymden finns inga känslor med Bill Skarsgård i huvudrollen som Simon.

Eftersom filmen inte haft premiär i Sverige än kan jag såklart inte uttala mig om huruvida det var ett bra val eller inte, men om jag från början såg fram emot filmen minns jag att jag blev lite mer tveksam efter att ha sett trailern. Jag vet inte, den kan vara både charmig, rolig och varm, men det känns som att det finns en risk att den är sådär....svenskt klyschig och tokrolig också. Men, en tveksam inställning brukar ge de bästa filmupplevelserna, så än tänker jag inte såga Guldbaggejuryns val.

Men det brukar ju vara en bra Oscar-grej att gestalta någon form av funktionshinder (My Left Foot, A Beautiful Mind, Rain Man osv osv).

Inga kommentarer: