onsdag, oktober 12, 2011

To get things done

Storrensningen och -städningen har idag fortsatt men för egen maskin. Idag var det garderoberna i sovrummet som fick sig en genomgång. Till saken hör att lägenheten vi har är av 70-talsstuk och har därför en himlans massa garderober. Bra? Visst, om de varit i bra skick. De är i plast och hälften av hyllorna är spruckna. Men när jag flyttade in så var det en massa omständigheter som gjorde att de där garderoberna blev bra att trycka in lådor, säckar och högar med saker som jag då inte hade ork/tid/lust att ta mig igenom och ge en vettig plats. Nu 4 (?) år senare har jag alltså vågat glänta på dörrarna och startat genomgången. När M och syrran kom hem idag var hallen belamrad med säckar som skulle slängas, klädpåsar som skulle doneras, saker som skulle ner i källaren och boklådor som snart måste packas upp.

Nu kan vi i vart fall använda garderoberna som de ska användas, plus att det blev plats över för lite förvaring av tekniska prylar (I've got a lot, tydligen, två gamla stationära datorer stod också i hallen efter utresningen), resväskor osv.

Men böckerna... Jag har verkligen alldeles för många böcker. Jag har samlat på mig allt genom åren. Och mycket är garanterat sånt som jag inte kommer att läsa, läsa om och/eller inte har nåt särskilt affektionsvärde för min del. Så det blir väl nästa steg, även om det smärtar lite. Att rensa bland böckerna och donera det som jag ids med. Och ställa upp resten i bokhyllan som jag nu är på väg att skaffa (äntligen) eftersom den i andra rummet är full.

Och jag måste säga att jag känner mig lite duktig ikväll. Nu kan jag med gott samvete hänga med min förkylning hela kvällen.

Inga kommentarer: