söndag, oktober 30, 2011

Elektroniska val?

Läser Ola Nordebos lördagskrönika och känner att det är dags att bli lite politisk igen. Jag är en av dem som välkomnat en utredning för att digitalisera Sveriges val och håller därför den här lördagen inte riktigt med om tesen i lördagskrönikan.

Men, en sak är vi överens om; val bör inte ske i hemmets lugna vrå. Att gå till en vallokal behöver inte vara en garant för det fria valet och valhemligheten, men det är ett mycket bättre sätt att i möjligaste mån försöka säkerställa att den som lägger sin röst gör det av egen fri vilja och önskan, utan att någon hänger över axeln och kollar eller berättar vad personen ska rösta på. Det är absolut viktigt. Plus att själva proceduren att lite högtidligt besöka en vallokal inte är att förringa.

Det behöver däremot inte stå i strid med en digitalisering. Jag har själv arbetat som volontär i två val, båda gångerna för ett parti som inte suttit i riksdagen. Innan jag startade mitt engagemang var min övertygelse om det demokratiska, svenska valet en självklarhet. Efter att ha varit med 'på andra sidan' är jag inte alls lika övertygad.

Alldeles för mycket ansvar och makt läggs idag på de volontärer som bemannar våra vallokaler, samt på de lokala valnämnder som finns. På ett förvånansvärt stort antal platser i landet (främst söderut faktiskt) nekades andra än de etablerade riksdagspartierna tillträde till vallokalerna för att lägga ut valsedlar. På andra håll, flera besökte jag själv i Västerbotten, användes det blandade metoder för hur valsedlar behandlades och placerades i lokalen. Främlingsfientliga partiers valsedlar gömdes (tycka vad man vill om dessa, men har vi demokratiska val så har vi) och andra icke-etablerade partiers valsedlar placerades på andra ställen i vallokalen. Felaktig information lämnades ut av ansvariga på lokalerna osv osv. Vi såg också resultatet av liknande problem i förra valet då två valdistrikt fick lov att hålla omval, något som måste ses som ett misslyckande av det nuvarande systemet.

Det kan tyckas vara en mindre sak då problemen kanske i första hand drabbat ickeetablerade partier, men i en demokrati är det inte så ett val ska gå till. Nya partier ska ha samma rättigheter som gamla (och det kommer inte minst bli viktigt då vi tycks stå inför en tid då flera etablerade balanserar på 4%-spärren). Samtliga dessa bekymmer skulle kunna undvikas genom digitala val. Ansvaret och makten minskar hos volontärerna och alla medborgare får samma information och samma valmöjligheter oavsett vilken vallokal de besöker. Rösträkningen blir dessutom exakt och omedelbar och vi slipper problemen med vad som ska anses vara en godkänd röst eller inte.

Problemen med elektroniska val har vi sett i USA bl.a. Osäker programvara som varit lätt att hacka, det finns också möjliga bekymmer med virus, buggar, feltryckningar och vilken typ av design som bäst lämpar sig för alla medborgare. Men sådana problem inbillar jag mig att vi har experter nog att hantera och ta fram lösningar för. Skeptiska ska vi alltid vara men i det här fallet ser jag fler möjligheter till utvecklad demokrati än tvärtom.

Inga kommentarer: