måndag, januari 12, 2009

Tidiga tankar om filmgalor

Som vanligt har jag skum sömn. Tänkte väl att det verkade för bra att jag var trött och somnade redan kring midnatt. Vaknade kvart i fyra och kunde sen inte somna om igen. Skumt. Så nu är jag uppe.

Tänkte först logga in och grinda lite saronite ore i WoW; det är inte så mycket konkurrens på de europeiska servrarna såhär dags en söndag natt, men så kom jag på att det ju pågår en Golden Globe-gala as we speak. Kikade lite på E! och IMDB vilka som vunnit so far och det var väl inga större överraskningar vad jag kunde se. Heath Ledger fick tex inte oväntat en för sin biroll i The Dark Knight. Det lär trilla in fler i de galor som nu vankas i början av året. Annars, på tv-seriefronten, verkar 30 Rock vara vinnaren inatt. Jag har bara sett lite av den första säsongen och kan väl inte säga att jag direkt fastnade även om det var lite kul. Kanske måste ge den lite mer tid. Min skepsis grundar sig egentligen på att jag har svårt för The Baldwins och Alec Baldwin spelar en av de större rollerna där. Men jag få väl erkänna att han faktiskt inte gav samma upplevelse som i filmformat.

Ikväll är det väl Guldbaggegala också om jag inte minns fel? Inte så många filmer nominerade egentligen som sagt, men jag ska väl titta på den trots att jag inte lyckats se så många av de få som är. Jag är dålig på att se svensk film. Mycket för att de ofta känns så lika på nåt sätt. Och för att jag sällan känner för tunga dramafilmer, som "svensk kvalitetsfilm" ju så ofta är. Men jag har missat några jag skulle velat se, som Patrik 1,5, vars huvud- resp birollsinnehavare Gustaf Skarsgård och Torkel Petersson är nominerade.

Nej, nu blir det nog lite saronite ore i alla fall!

Inga kommentarer: