måndag, januari 05, 2009

Svensk film och Guldbaggegalan

Okej, tillbaka till min världs vanliga i-landsproblem. Jag vet inte om jag skrivit om nomineringarna till Guldbaggegalan, som jag nog tycker är lite tråkiga. Det är få filmer nominerade allt som allt, lite som vanligt (tre filmer delar på 18 av de 24 tyngsta nomineringarna), och ja det känns lite trist, helt enkelt. Kanske är det så att svensk film är lite trist, helt enkelt. Tungsint dramatik dominerar på nåt vis alltid. Kanske är det så att svensk filmarena är ganska liten (en ganska begränsad skara skådisar turas om att spela i samtliga filmer tex) med ganska smala genreromfång. Det är antingen Andersson/Troell/osv inom drama och Nutley/Holm/Herngren/osv på komedisidan, med lite uppblandning av femtioelva Beck-filmer och lite Wallander och Sundvall-action däremellan. Har jag fel?

Läste också andra svenska filmnyheter igår och blev lite bedrövad när jag såg att man faktiskt lägger nio miljoner i filmstöd på att göra en "Göta Kanal 3 - Kanalkungens hemlighet". Kanske har vi där svaret på varför det ser ut som det gör i svensk filmindustri.

Inga kommentarer: