tisdag, januari 27, 2009

Konsumentproblem

Mattias kom från jobbet ikväll, instormande med mobilen mot örat, uppenbart upprörd över något. Han vandrade från rum till rum (alla två plus köket) och pratade högljutt om att någon blivit lurad, hur kunde de vara så dumma och att de minsann borde göra det och det. Länge sen jag såg honom så upprörd.

Hans föräldrar har köpt en gps som uppenbarligen inte funkar som den ska. Han var dit i helgen för att hjälpa dem men när det inte gick sa han att de skulle ta den tillbaka. Det skulle de göra idag men fick veta av säljaren att det inte gick förrän de gett dem fyra chanser att laga den. Mattias pappa var tveksam men säljaren sa sig vara "certifierad på konsumentköplagen" (vad nu det innebär?) och hade koll på rättigheterna, sa han. Så de gick med på att skicka gps:en utomlands nånstans på lagning. Något som de som kunder dessutom får betala frakt och annat för. Helt galet. Mattias var arg på att de gick med på det (även om han förstår varför såklart) men kanske framför allt på att det finns affärer som faktiskt gör så mot sina kunder.

Men ja, vad ska man säga. Jag kan förstå dem. Mattias pappa är 70 år och har börjat känna att han inte hänger med i all teknikutveckling (även om han faktiskt gör det till mer än han tror egentligen). Han är inte godtrogen, men han tror ändå människor om gott, även säljare. Han vill vara trevlig, helt enkelt. När någon då pratar om internetuppdateringar och annat så tappar han kollen och går med på det som sägs. För internet tillhör det teknikområde som han inte intresserat sig för. Men man ska väl inte behöva kunna både teknik och konsumentköplagen för att handla prylar på ett riktigt sätt?

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Sånt där gör mig galen av ilska. Fy fan! "Certifierad på konsumentköplagen"... Skulle det betyda att han fått en halvdagskörning av arbetsgivaren i hur man blåser kunderna eller?

Om det man köpt inte fungerar borde det vara självklart att få pengarna tillbaka. Om det är fel på varan gäller att du som konsument kan:

- kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
- kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
- kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
- häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
- hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Redan där har ju den certifierade visat att han inte lärt sig ett skit. Om de nu fått betala själva för avhjälpande.

Sara sa...

Jo precis. Det första jag reagerade på var just "certifierad". Hade det varit jag hade jag frågat efter certifikatet. men det låter ju snyggt... För det andra känns det galet att jag som kund ska behöva betala utlandsfrakt för att laga en grej jag köpt som inte funkar... Nu är frågan om de kan ångra att de gick med på det eller inte. Får kolla med konsumentvägledningen på kommunen imorgon.