torsdag, augusti 07, 2008

Skyldig tills motsatsen bevisad? Eller hur var det nu...

Apropå nyheter så följer jag med ganska stort intresse rättegången om Arboga-morden. Jag tycker den är lite märklig, det finns egentligen ingen substans i den. Det mesta är indicier, som inte heller de verkar vara så starka. Visst, den anklagade ljuger som en häst travar, men det gör en inte automatiskt skyldig till två mord. Det kan ju finnas en anledning till lögnerna, vad vet jag? Det enda som tycks vara kartlagt hyfsat är att hon mer eller mindre förföljt sin ex-pojkvän, men inte heller det är olagligt. Hur många har inte sökt efter sina ex på nätet, sett dem på avstånd på nån konsert etc? Jag tror inte heller att hon är den enda som ljugit om en graviditet, om hon nu har gjort det. Nu tror jag att hon är skyldig, även om jag inte är fullt övertygad, men jag får nog trots det säga att det skulle kännas märkligt om det inte krävdes mer än vad som hittills lagts fram, för en fällande dom. Skillnaden mellan medias rapporter och de delar jag läst på nätet ur förundersökningen skiljer sig också skrämmande ofta; det känns som att media åter har dömt någon på förhand och vem är behjälpt av det?

Inga kommentarer: