torsdag, augusti 14, 2008

Skattefinansierad svt?

Ser att ett förslag från Jutterström om att skattefinansiera svt istället för tv-licensen diskuteras. Spontant kan jag säga att det är en tanke som slagit mig mer än en gång då licensen varit uppe för diskussion, och jag ser egentligen inget konstigt med att inkludera den i skatten såväl som så mycket annat. Jag har inte riktigt läst in mig på motargumenten än, men vissa kanske jag kan gissa mig till. Visst, alla ser inte på svt, men alla nyttjar inte vården, vägarna etc lika mycket heller. Den enda invändningen är väl att jag tror att det nuvarande sättet att se på tv är på bortgång, att mediakonsumtionen är inne i en ganska stor förändringsfas just nu vad gäller tillgänglighet och sättet man konsumerar, så kanske måste hela svt-projektet anpassas efter det först.

Inga kommentarer: