torsdag, augusti 28, 2008

Att se på livet med skärpa

Jag var hos optikern igår. Ett lite efterlängtat besök som en del i mitt egna forskande om min ständiga huvudvärk. Det var en väldigt bra optiker, jag kände mig så väldigt omhändertagen och det kändes bra. Den förra jag var hos förra sommaren var som jag skrev då lite konstig och inte alldeles trevlig. Så var det inte igår. Ett smart drag att behandla även internetkunder på samma vis som andra, tror jag. Vi inbringar ju uppenbarligen också lite pengar.

Vad gäller synen och ögonen så var väl inte nyheterna så goda. Efter att ha noterat mina nuvarande linser och gjort en del av undersökningen sa hon: "Men hur går det att köra bil med de här styrkorna?". Jag upptäckte ju när jag körde i Stockholm i somras att jag nog inte kunde läsa på vägskyltarna så tidigt som jag hade velat, och det sa jag till henne. Det visade sig att mina ögon fått tokspel och ändrats jättemycket plötsligt. Ett helt steg på ett år är väldigt mycket. Tydligen är det inte så vanligt "i min ålder", men jag tolkade det ändå som att jag inte skulle oroa ihjäl mig över det. Så jag försöker att inte göra det.

Jag fick på mig ett par nya linser i rätt styrka och med ett annat material än de jag kört med de senaste åren. Tydligen var inte de så tokbra längre. Nu har silikonmodet kommit till ögonen, så silikonlinser är vad jag har nu. Och de känns väldigt bra, det är alltid lite häftigt att få nya styrkor, det är som att en ny värld visar sig lite. Och den här nya världen ska jag prova en dryg vecka så får vi se sen. Igår innebar den nya världen att jag kunde se texten på tv:n utan att kisa, värsta i-landslyckan!

Inga kommentarer: