torsdag, februari 14, 2008

Bok eller film?

En natt till sen kan jag se fram emot en ledig helg. Som inte har något planerat, faktiskt. Jag borde tokstäda lägenheten och kanske ta tag i de där lådorna som fortfarande bor här, och så ska jag tvätta på söndag, men annars är det ganska lugnt. Kanske skulle fördjupa mig i en bok eller se ifatt lite film kanske?

På tal om bok och film så kommer ju snart filmatiseringen av John Ajvide Lindqvists bok "Låt den rätte komma in". Eller är den redan här? Februari, sometime har jag hört. Ser fram emot den, även om (den lilla) erfarenheten av svensk vampyrfilm inte inger så väldigt stort hopp. Men, intressant ska det bli och jag måste nog se den på bio. Anna, är antagligen en bra kompanjon att gå med.

Grejen är att jag inte ännu läst den boken. Jag fick först för mig att det var zombie-boken som skulle filmatiseras, och den har jag läst med mycket stor behållning. Den skulle också passa urbra som film. Men det kanske kommer. Frågan är nu om jag ska läsa vampyrboken före eller efter filmen? Svårt. Jag har sällan sett en bra filmatisering av en bok jag gillat. "Om en pojke" är tex hemsk, likaså "High Fidelity", men de som inte har läst böckerna (do it btw) gillar filmerna väldigt mycket. Personligen klarar jag inte av den amerikanisering som skett av de brittiska böckerna.

Finns det någon riktigt bra bok som blivit bra film? Papillion kanske, men jag har faktiskt inte läst den boken. De som gjort det kanske inte tycker samma.

1 kommentar:

Unknown sa...

Givetvis ska vi se den! Jag är på.