torsdag, februari 28, 2008

En natt, en dag

Jo, jag har glömt att berätta att jag gjort något så ovanligt som att se en bra uppföljare till en film som gjordes 10 år före! Det är verkligen inte ofta. Jag tror att jag nog kan räkna de jag sett på min ena hand. Att det dessutom råkar vara ett romantiskt drama gör det hela mer svårt att greppa, eftersom jag ganska sällan ser såna.

I alla fall. Ni kanske minns Before Sunrise? (Bara en natt på svenska, vill jag minnas.) Jag såg den i alla fall och med reservation för att jag inte har sett den på drygt tio år (den kom ut 1995) så kommer jag ihåg den som en bra film. Jag var ovetande om att det gjorts en uppföljare 2004 och hittade den av en slump på Filmtipset och där även informationen att den skulle visas på tv samma kväll. What are the odds? Så i helgen såg jag den, Before Sunset och den var som sagt förvånande bra. Gillar att den ger skenet av att vara inspelad nästan som i en tagning. Dessutom var den inte melankolisk eller överdrivet sentimental. Det enda som kändes lite sådär var ett ilsket utbrott som jag inte köpte fullt ut. Men annars tycker jag ni ska se den, speciellt om ni minns den första.

Inga kommentarer: