onsdag, november 19, 2008

Jämställdhetsdebatt i humornästet

Som en liten fortsättning på det ståuppbloggandet jag gjorde i helgen kan jag bjuda på lite länkar till en pånyttfödd diskussion om manliga respektive kvinnliga komiker. Först skrev Johan Croneman om det pinsamma, som även jag reagerade mot, i att Svt hade ståuppkväll utan en enda kvinna i tablån. Nour El-Refai har sedan svarat med en väldigt intressant artikel om kvinnliga komiker och vad dessa förväntas representera osv. En insiktsfull artikel ni verkligen borde läsa. Egentligen inget nytt, men tydligen behövs repetitionen fortfarande. Inte minst på de statliga tv-kanalerna.

Om denna artikel skrev Magnus Betnér som dessutom avslöjade att Newsmill (som publicerat El-Refai) frågat honom om inte han också kunde skriva i ämnet. Han skriver (så spetsigt som nästan bara han kan): "Men jag tänker inte göra det. Nour har ju redan gjort det. Lyssna på Nour i stället för att lyssna på en del av den patriarkala struktur hon kritiserar." Klockren kommentar på det.

Nu hittade jag ett svar på Nour El-Refais artikel, skriven av en för mig okänd komiker, Aron Flam där den ganska tråkiga och smått bakåtsträvande tesen att det är mer eller mindre kvinnors eget fel inte helt oväntat presenteras. Han håller förvisso med i att det absolut finns kvinnliga komiker som lätt hade kunnat konkurrera sig in på Svt:s tv-tablå i helgen. Men när det kommer till analysen om varför kvinnliga komiker inte syns (finns?) lägger han den på en individnivå istället för som El-Refai (och Betnér med för den delen gör) på en lite högre nivå; den mer strukturella. Vi vet sedan tidigare att män oftast väljer män (och att kvinnor hyfsat ofta också gör det i ledande positioner), och det förvånar inte att redaktörer, manusförfattare osv oftast är män.

Säkert finns det en del i Flams individanalys som är viktigt att fundera över; hur kvinnor ser på sig själva och vad de tror förväntas av "kvinnlig humor" (läskigt att ens skriva) tex, men beror inte det i sin tur på saker som ligger på en strukturell nivå? Intressant diskussion, som tydligen delvis kommer att fortsätta på Nyhetsmorgon om några få timmar.

4 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Ja, vad vore Morgonsoffan utan lysande Petra Mede? Annika Lantz, Sissela Kyle, Rachel Molin, Anna Blomberg. Jag kan räkna upp många kvinnliga komiker som slår de manliga big time. De enda manliga i Sverige som jag håller riktigt högt är väl Hipp Hipp-killarna och just Betnér.

För övrigt har jag märkt att jag nästan bara lyssnar på kvinnliga röster numera. Förutom Mariams man Amadou men han kommer ju på köpet. :)

The Bride sa...

Bra skrivet. Tyvärr blev det ju inte mycket till diskussion i Nyhetsmorgon bara.

Sara sa...

AK: ja visst finns det många bra kvinnliga komiker. Visst, ståupparna ser vi mer sällan, men de finns.

The bride: Tack för det! Nu såg jag ju inte nyhetsmorgon eftersom jag gick och la mig strax innan (har ett omvänt dygn jag), men ska leta upp det på nätet. Läste din blogg och förstod att det inte var så mycket att hänga i granen. Synd, det skulle kunnat bli en bra debatt om man valt bra debattörer.

Anonym sa...

Ja, TV4-debatten förstördes väl mest av dåligt pålästa programledare.

Och Nour tar som vanligt aldrig chansen att visa om hon kan vara rolig.

Det finns roliga kvinnor, även inom ståupp. Men de räcker inte till för alla scener.