onsdag, november 05, 2008

Tron är tillbaka - tillfälligt

Kanske är det pensionärsbio som gäller för undertecknad framöver. En onsdagkväll kl 18.30 var det i vart fall lugnt i salen (förutom alla skrattsalvor som av naturliga skäl drevs fram av filmens innehåll). Ganska hög medelålder, ganska mycket par och ett gäng kvinnor i kanske 40-årsåldern. Kul att se sån stor spridning på besökarna, måste jag säga. Hade kanske förväntat mig att ett Brad Pitt-suktande 17-årsgäng skulle finnas med men antagligen går de på 21-bion eller så är det kanske så (kom jag smått förfärad på under reklamen) att Brad Pitt inte är ett "objekt" för sjuttonåringar utan mer för "tanter" i min egen ålder....

Men nu var ju inte jag där för Brad Pitt (eller George Clooney) även om jag inte gråter blod av att se han. Filmen var verkligen en positiv överaskning! Visst hade jag inte förväntat mig en dålig film, men jag tolkade tystnaden omkring den i media osv som att den kanske inte skulle vara nåt särskilt. Istället var den faktiskt i stort sett lika brilljant som det mesta andra som dessa skumma bröder producerat tidigare. Väldigt kul, hysteriskt rörig (men ändå möjlig att följa) historia som får mig att fundera på what they been smoking, eller om de kanske bara helt enkelt har en helt vrickad fantasi.

Rollprestationerna var grymma, handlingen hade hela tiden nya vändningar så att man inte riktigt kunde ana hur det skulle sluta. Stora komiska inslag där man minst anade det och som vanligt var allt läckert filmat med roliga vinklingar och schysst musik. Vi var båda väldigt nöjda när vi gick därifrån. 8 (nästan nästan 9) av 10 känns det som såhär direkt efteråt.

Inga kommentarer: