lördag, november 22, 2008

Filmkväll

Satt just och försökte hänga med medan Mattias bläddrade mellan kanalerna. Han stannade till på 6:an och därvar slutet av The Exorcism of Emily Rose, eller Besatt som den heter på svenska. Den är riktigt bra faktiskt, så synd att jag inte hann tipsa om den. Jag vill minnas att den dessutom baseras på verkliga händelser. Det braiga med den är att den aldrig riktigt tar ställning utan ger utrymme för alla möjliga tolkningar, såväl religiösa som icke-religiösa. Slutet lämnar både en känsla av frustration och befrielse, vill jag minnas.

Samtidigt visar 3:an One Hour Photo som kanske inte är en brilljant film men som ändå är mer än sevärd. Inte minst för att Robin Williams, som alltid spelar tokroliga, spralliga rollfigurer (och som verkar ha svår damp in real life dessutom) nu spelar en stillsam man med psykopatiska drag.

Svt brilljerar också ikväll och visar Guds stad (Cidade de Deus), som visst ska vara riktigt bra och som jag fått rekommenderad till mig från flera håll. Var inte riktigt in the mood för så tung film ikväll, men jag måste helt klart se den snart.

Hyfsad filmkväll alltså, för den som vill. Själv har jag mest legat i soffan och försökt hänga med i svängarna när Mattias har sett ungefär 3 minuter på varje kanal (jag börjar lära mig att se det mysiga i det, alt har jag slutat anstränga mig)... Eller jo, vi såg i stort sett hela "I ondskans närhet", första delen i en brittisk deckarserie på 8:an tidigare ikväll. Helt ok.

Inga kommentarer: