fredag, november 05, 2010

Vem bryr sig om Kungen?

Alltså den här uppståndelsen kring Kungen och den nya boken, jag förstår inte riktigt grejen? Ryktena kring hans 'smutsiga privatliv' har väl florerat sedan internet blev folkligt (alt sen flashback grundades), om inte tidigare? Jag vill då minnas att jag hört rykten om kvinnoaffärer och annat bra länge. Och varför uppröras?

Är det nån som på riktigt tror att Kungen är en Bullerbyinvånare som bara reser världen över och klipper band, skakar lite tass med viktigt folk och skjuter några oskyldiga djur i skogen då lusten faller på? Att han inte skulle ha trillat bredvid pallen ibland?

I mitt tycke gör det ingen större skillnad det som 'nu' kommit fram. Jag gillar inte kungahuset och monarkin oavsett om han så skulle visa sig vara den bästa av Bullebyinvånare. Sen ska han väl tåla granskning som vem som helst, men är det verkligen det som är i fokus?

4 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Det finns två saker i detta som jag tycker är intressant.

1. Har säkerhetspolisen under alla år stöttat statschefens affärer genom att hota vittnen och stjäla bevis?

2. Det är landets statschef och PR-ansikte utåt det handlar om. Sverige vill väl inte riktigt förknippas med en kvinnosyn där kvinnor reduceras till endera 'kärringen där hemma' eller 'kaffeflickor'?

Hur reagerar vi över fackordförande och ministrar som ägnar sig åt sådant här? Är det mindre illa för att kungen ärvt sin post.

Och till sist. Hur skönt vore det inte med en statschef som kunde uttala tre meningar med sammanhang och korrekt meningsbyggnad?

Sara sa...

Ja, du har ju säkert rätt (du brukar ju ha det ;) och visst är just de sakerna du poängterar intressanta. Men att döma av det lilla jag har orkat läsa så verkar inte diskussionerna riktigt handla om just de, mer sansade, sakerna? Och det gör det hela grymt tröttsamt i mina ögon.

Varför kommer det som bok och inte som ett granskande journalistisk grävande arbete? Hur mycket tål boken att granskas själv? Det är väl sånt jag själv funderat över.

Avskaffa monarkin så slipper vi fundera nåt mer över ärvd konstra förvärv makt. Det är ju ett problem i sig att Kungen å ena sidan vill ha ett privatliv men å andra sidan ska finansiera det med officiella pengar. Så avskaffa eländet så slipper vi problemen.

Så oresonlig är jag i frågan.

Bloggerskan sa...

Håller helt med om att monarkin skall avskaffas.

Och svaret på frågan varför det kommer som bok finner du väl i att Sveriges radio valt att sparka en av författarna av boken, anställd vid radion? Med motiveringen att hon sitter på nyhetsstoff... Ingen svensk redaktion vågar publicera detta. Dels för att det går utanför vad som tidigare publicerats, dels för att författarna koncentrerat sig mer på snask än på t ex skandalen i var säkerhetspolisen sysslat med.

Inte ens kungen själv ifrågasätter ju sanningshalten i boken.

Sara sa...

Okej, tack, då är jag mer med på den grejen.

Men jag tror fortfarande att de hade fångat mig och en del andra (samt säkert tappat andras intresse) om det inte var 'snasket' utan det seriöst graverande bakom som blev fokus. Jag är helt enkelt ganska less på det här 'se och hör-samhället' vi har fått.