tisdag, november 09, 2010

Inte missa Sherlock!

M och jag har förresten sett den första delen av tre av brittiska kortserien Sherlock, som jag skrev om för ett tag sen. Riktigt kul och bra var det. Otroligt rapp och smart dialog, kanske lite smått ologiskt brottsfall (i enlighet med de flesta deckarserier) men med mycket bra skådespeleri. Benedict Cumberbatch var otroligt bra som den inte så medkännande Sherlock Holmes och Martin Freeman gjorde en väl godkänd Dr Watson. En dos spänning, en dos klurerier och en dos torr brittisk humor och jag är helt ombord!



Serien utspelar sig som sagt i nutid med smartphones, gps:er, bloggar osv och Dr Watson är en sårad Afghanistan-veteran som flyttar in med Holmes för att spara pengar till hyra.

För övrigt tror jag att makeup-teamet bakom Twilight-filmerna kanske skulle göra ett studiebesök hos den som sminkade Cumberbatch/Holmes för make till vit porslinshy har jag nog knappast sett annat än hos avlidna. En nästan kuslig kontrast till hans så livfulla ögon.

Inga kommentarer: