söndag, januari 17, 2010

Nattliga funderingar

Ikväll har jag sett lite nyhetsrapporteringar från jordbävningskatastrofen och det är verkligen svårt att värja sig. Reportrarna är märkbart tagna och hela situationen är svår att få grepp om. Om uppgifterna stämmer att hjälpen bara når de områden där FN-folket bodde och jobbade och att de fattigare områdena helt lämnats åt sitt öde...ja vad ska man säga? Inte så att man är förvånad men jag gissar att alla som skänkt pengar inte tänkt att det skulle bli så. Själv har jag bara kunnat ge en mycket liten summa, men det är alltid något. Ge det du kan!

Samtidigt försöker människor i väst (framför allt) lägga fram idéer om att det skulle vara nån form av "Guds straff", det finns republikaner som hävdar att insamlingar i USA är nån slags kupp för att Obama i själva verket vill ge mer pengar åt afroamerikaner osv. Helt galna idéer som man inte förstår hur de ens kan få utrymme. Eller så är det så att de lyfts för att de är så galna. Men på sina håll verkar det som att människor "av betydelse och med utbildning" faktiskt tror på sånt här. Ja, jag vet inte. Ibland är det nästan så att jag hoppas att hela idén med synd och dess bestraffning ska existera. Vad förvånade de skulle bli när de inser vad det faktiskt innebär att göra gott.

1 kommentar:

Bloggerskan sa...

Ja, liksom Laila Freivalds och S-regeringen låg bakom tsunamin så ligger såklart Obama bakom jordbävningen på Haiti så att folk skall tycka synd om dessa mörka människor. Solklart!

Håller f ö med om att det är svårgreppbart.