tisdag, januari 26, 2010

Den ärliga åsikten om utförsäkrade

Som vanligt när humöret tryter lite håller jag mig från politik och eländesnyheter så mycket jag kan. Men de undgår mig inte helt. Jag har såklart skummat debatten mellan en utförsäkrad trebarnsmamma och två moderata politiker från riksdagens socialförsäkringsutskott. Jag ska inte säga så mycket om det, det finns det andra som gör bättre just nu, men jag måste säga att jag länge funderade över om det verkligen var på riktigt. Det är oerhört märkligt, för att inte säga oansvarigt, att två riksdagsledamöter sågar en privatperson på det viset utan vidare bakgrundskunskap. Här, om någon gång, hade det varit vettigt att hävda det olämpliga i att "diskutera enskilda fall" och istället debattera sin tes utifrån ett allmänt håll.

Men hade de varit så taktiska hade vi inte fått möjligheten att se deras riktiga, ärliga och motbjudande åsikter rakt i ansiktet; människor vill inte jobba och därmed få allt vad det innebär (plats i samhället, arbetskamrater, känsla av "värde", sysselsättning, riktig lön osv). Vi är lata av naturen och vill helst sitta hemma medan försäkringspengarna rullar in.

Inga kommentarer: