fredag, januari 08, 2010

Nomineringarna till Guldbaggen klara

Jag borde väl kommentera nomineringarna till årets Guldbaggegala, men då jag faktiskt inte sett så många av dem är det lite svårt. Men viss förvåning ändå att det efter ett ändå ganska mångsidigt filmår inte är mer spritt bland nomineringarna. Eller fler nomineringar, varför så snålt (tre i varje)?

Cissi-vännen som jobbat med både "Prinsessa" och "I Taket lyser..." är nog glad iaf, och jag tycker precis som DN:s skribent att det är kul att det för en gång skull är lite jämnt mellan kvinnliga och manliga nominerade vad gäller regi, film och manus.

Lite kluven är jag dock vad gäller nomineringen till Bästa film för "Män som hatar kvinnor". Först blev jag lite förvånad och tänkte att "om det är nivån...", men samtidigt hade det kanske blivit publikprotester om den inte nominerats. Självklart ska Naomi Rapace nomineras, men som film var den inte en toppitoppfilm, enligt mitt tycke.

Nu blir det till att se ikapp lite svensk film!

Inga kommentarer: