tisdag, januari 04, 2011

Svinalängorna Guldbaggegalans stora vinnare?

Nu börjar det kännas att det vankas högtid för alla filmfantaster. Nomineringar till blandade filmgalor börjar rada upp sig och spekulationerna kring vad dessa nomineringar betyder för de kommande Oscarsnomineringarna är många.

Idag släpptes nomineringarna till Sveriges filmpris Guldbaggen och samtliga svenska tidningar utser Pernilla August som den stora vinnaren. Av nomineringar, måste tilläggas. Vad det betyder i slutet vet vi ju inte än.

Ni som brukar hänga med här vet att jag inte är en storkonsument av svenska film över lag, men jag har nog mjuknat lite de sista åren och börjat erkänna att det finns mer än det överpretentiösa som jag ofta uppfattar i svensk film, inte minst när det kommer till svenskt drama. I årets lista över guldbaggenomineringar återfinns en rad filmer som jag faktiskt har varit och är sugen på att se. Så jag får väl försöka ta tag i det helt enkelt, innan den 24 januari då Guldbaggegalan äger rum. Och efter att ha sett Svinalängorna (som fanns med på min årsbästalista i förrgår) så är jag glad att det är just Pernilla August det skrivs om idag.

Inga kommentarer: