onsdag, januari 05, 2011

För evigt tar också slut

Så tycks det då bekräftat att Per Oscarsson och hans hustru faktiskt dog i den tragiska branden vid nyår. Bortsett från att brand är något av det otäckaste jag vet så känns det såklart tragiskt att en stor svensk skådespelare gick ur tiden på det viset.

Per Oscarsson tillhörde dessutom de som i mina ögon alltid har funnits och som också alltid skulle finnas. Jag funderade lite över det där häromdagen och jag tror att nyckeln ligger i det faktum att han alltid varit gammal, lite som en morfar. När han gjorde rollen som Borka i Ronja Rövardotter var han förvisso bara 54 år vilket inte kvalar in som 'gammalt' i mina ögon idag men för den 6-åriga Sara var det såklart så. Han har varit gammal i nästan 30 år och då är man lite 'för evigt', tror jag.

Det känns helt enkelt väldigt märkligt att Per Oscarsson inte längre finns. Denna stora, lite egensinniga person som kunde ha de elakaste och snällaste ögonen samtidigt.

Inga kommentarer: