Helena Bergström tycker att Svenska Filminstitutet mobbar hennes regisserande make Colin Nutley när han inte nomineras till Guldbaggar för sin senaste Änglagård -tredje gången gillt. Och jag funderade genast när jag läste det om Bergström glömt att Nutley återkommande är den som trots tveksamma projekt (som just en andra uppföljare till Änglagård) enkelt tycks inkassera pengar från nämnda SFI? Han fick väl 9 miljoner för det projektet, hur många andra filmskapare får det? Och det var, om jag minns rätt, inte heller första gången. Många är de som får skaffa pengar på egen hand.
Hon tycks också glömma att publiksiffror långt ifrån alltid faktiskt måste ha med kvalitet att göra. Jag är säker på att Scream- och Saw-filmernas sjuttioelva uppföljare har haft hyfsat stor publik, men det betyder inte per automatik att det är högkvalitativa filmproduktioner som förtjänar utmärkelser. Det finns olika anledningar till att man uppskattar eller ser en film, är inte instiftandet av Biopublikens pris instiftat med anledning av detta tex?
Och jag tror, till sist, att Bergströms utbrott kommer att ha en något motsatt effekt än önskat.
Edit: Ser att expressens Jonas Holmberg är inne på lite samma spår.
Edit 2: Även Hynek Pallas kommenterar utspelet med liknande, nyktra resonemang.
Hon tycks också glömma att publiksiffror långt ifrån alltid faktiskt måste ha med kvalitet att göra. Jag är säker på att Scream- och Saw-filmernas sjuttioelva uppföljare har haft hyfsat stor publik, men det betyder inte per automatik att det är högkvalitativa filmproduktioner som förtjänar utmärkelser. Det finns olika anledningar till att man uppskattar eller ser en film, är inte instiftandet av Biopublikens pris instiftat med anledning av detta tex?
Och jag tror, till sist, att Bergströms utbrott kommer att ha en något motsatt effekt än önskat.
Edit: Ser att expressens Jonas Holmberg är inne på lite samma spår.
Edit 2: Även Hynek Pallas kommenterar utspelet med liknande, nyktra resonemang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar