måndag, januari 17, 2011

Summering Golden Globe

  • "Thank you God for making me an atheist." Värden (för andra året i rad) Ricky Gervais var faktiskt roligare än vad jag brukar tycka. Han sa före galan att han skulle satsa på att inte bli tillbakabjuden som värd och det finns nog risk att han lyckades. Han var grym men ganska rolig. Här är inledningen:



  • Glee, serien jag till sist bestämde mig för att jag inte orkar med (hallå moralkakor och überpräktighet) fick pris för bästa tv-serie (komedi/musikal) och Jane Lynch fick pris för bästa biroll i samma genre. Jag höll såklart inte med om något av dem (Lynch gör samma figur i alla serier och är helt enkelt inte rolig i min bok). Däremot gladdes jag lite över Chris Colfers (aka Kurt i Glee) vinst för bästa manliga biroll i samma. Han har klart talang.
  • Apropå Glee så tycks Lea Michele vara lika överspelad irl som på tv och tog nog pris i närbilder under kvällen. En liten crush hos kameramannen/-kvinnan?
  • The Social Network tog hem flera priser, bl.a för bästa film, bästa manus och bästa regi, med rätta tror jag. Känns som en vägledning inför Oscargalan även om jag inte är helt säker på att den borde vara riktigt så överlägsen som den kändes igår. Men vad var grejen med att tacka Facebook hela tiden? Men kul också att Trent Reznor och Atticus Ross fick pris för filmmusiken.
  • "There's got be an easier way to get a standing ovation." Cancersjuka Michael Douglas (numera tumörfri) möttes av långa applåder när han skulle presentera ett pris.
  • Boardwalk Empire och Steve Buscemi vann priser och knuffade därmed bort Dexter-gänget från spotlighten. Rättvist? Hm, vet inte. Har sett för lite av BE än så länge för att säkert uttala mig.
  • Jim Parsons vann som sagt välförtjänt kategorin bästa huvudroll i tv-serie (komedi/musikal) mot bl.a Alec Baldwin och Steve Carell. Bäst!
  • Katey Sagal vann för huvudroll i tv-serien Sons of Anarchy och genast zoomades hennes förra tv-make Ed O'Neill/Al Bundy in i rutan och tv-barnet Christina Appelgate/Kelly twittrade glatt. Söt familjereunion indeed.
  • Susanne Biers Hämnden vann kategorin bästa utländska och höll ett engelskt tal på danska där skämtet om att prata med potatis i halsen inte gick fram till en enda i publiken.
  • The Fighter, The King's Speech och Black Swan blev alla vinnare i tunga skådiskategorier på filmsidan och lär vara filmer jag måste försöka se inför Oscargalan.
  • Hästsvans modell väldigt lång tycks vara frisyren och bandageliknande klänningar är tydligen fortfarande poppis.
  • Långt, gärna lite självlockigt hår tycks vara grejen på herrsidan. What's up with that? Det var idel överväxta kalufser i rutan. Christian Bale och Johnny Depp körde pagevarianter medan Matt Damon, Robert Downey Jr och Robert DeNiro (m.fl) hade ulliga lockar i nacken. Inte tjusigt, hörrni!
  • Bilder i massor hittar ni här och samtliga vinnare och nominerade här.

Inga kommentarer: