torsdag, juli 22, 2010

Undrar hur många kalorier som går åt att klura på det här?

Jag räknar kalorier sedan några veckor. Det går sådär. Inte så att det är svårt att hålla sig till det jag ska utan snarare tvärtom. Efter en dryg vecka uppdagades ett väldigt tydligt mönster. De flesta dagarna har jag svårt att nå upp ens i närheten av vad jag ska äta men så var tredje, fjärde dag blir allt tvärtom; jag blir aldrig mätt och kan äta nästan vad som helst och nästan hur mycket som helst. De här dagarna har jag verkligen fått pröva min självdiciplin.

Jag har också insett att jag nog småätit mer än vad jag tänkt. Inte minst på jobbet där skafferiet ofta är fyllt till bredden men ätbara saker. Nu har det mest blivit kex och rån eller nån macka, men det tickar såklart på med det också. Så det beteendet är helt kapat. Inte ens när jag bakat själv på jobbet har jag tagit av det. Nästan imponerande. Men vilket gjort det än svårare att komma upp i min dagliga nivå av kalorier.

Ett stort problem är såklart bristen på rutiner. Jag äter sällan frukost och äter jag inte frukost blir lunchen alldeles för ofta utebliven eller dålig. Sen blir jag hungrig framåt kvällen och nu när jag ska försöka hålla ett visst antal kalorier per mål så blir det inte så mycket totalt. Bäst lyckas jag helt klart de dagar jag får till alla mål, men även då är det lite klurigt, plus att jag då istället går med ständig oro för att det ska bli för mycket.

Igår kväll hade jag när jag skulle lägga mig tex bara kommit upp i dryga 800 kalorier på hela dagen. Jag var inte direkt hungrig men stoppade i mig ett par mackor, inte alldeles övertygad om att det var en bra metod. Eftersom mitt kaloriräknande inte lett till så mycket som önskat (jag går ner i vikt men ytterst lite) läste jag på lite häromnatten och fick då lära mig att om man äter mindre än 1300 kalorier sjunker förbränningen. Det kan alltså vara en del av problemet. Speciellt sen när jag har mina "bra" eller "för bra" dagar då jag ligger på de 1700 kalorier som jag ska äta. Men det är svårt då jag så sällan känner mig hungrig på riktigt.

Det här är skitklurigt och jag är döless på att inget händer! Jag väger mat och räknar kalorier som en galning till typ ingen nytta. Därtill försöker jag komma iväg och träna men så har jag ryggen som strular på och dessutom har gymmet under sommaren väldigt begränsade öppettider. Så det blir mest promenader (vilket jag också börjar bli less på). Så vad göra? Jag vet snart inte riktigt faktiskt. Jag vet mest att jag inte trivs och skulle vilja byta skal med nästan vem som helst.

Igår när jag snubblade över ett gammalt foto på mig själv slog det mig dessutom att jag sedan jag först började skava i mitt skinn på riktigt (aka började känna mig tjock, onöjd har jag nog alltid varit oavsett vikt) har gått upp nästan 8 kilo. Coincidence? Vet inte det jag... Nu tror jag att nattjobbet och de bristande rutiner som kommer av det är en stor bov, men det är ändå intressant att se att jag snarare gått upp än ner sen jag började tänka på det.

Några smarta råd? Jag är, vilket kanske märks, rätt vilsen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som att du kanske borde tänka på mer VAD du äter än mängden, typ grönsaker, frukt och sånt! Och försöka få in rutiner med tre mål mat och två mellanmål kanske? Det är klurigt, kräver en hel del planering men funkar! Läs på om GI också :)