måndag, juli 26, 2010

Semesterdag IV

Är det måndag idag alltså? Jag känner mig alldeles dagavill av den här semesterdekadensen som slagit till. Hela dagen igår kändes som vad som helst annat än söndag.

Igår turistade vi lite i Stockholm. Först ett besök på Kulturhuset. Jag slås varje gång jag är där av tanken att Umeå också borde satsa på ett Kulturhus där alla möjliga aktiviteter, ålderkategorier och intressegrupper skulle kunna samsas under ett enda stort tak. Det skulle vara ett riktigt lyft inför Kulturhuvudstadsåret.

Iallafall så besökte vi två utställningar; Jens Assurs fotoutställning Hunger och INKcorporated av Björn Abelin. Båda helt klart intressanta, om än väldigt olika. Jag gillade Assurs bilder som vanligt, men kände mig lite vilse i utställningen. Det var väldigt mycket text (fokus var den sneda resursfördelningen i världen, klimathotet osv) och väldigt mycket fakta på stora tavlor, men jag tyckte nog att fotografierna blev lite som en biprodukt. Som illustrationer utan bildtext i en faktabok. Men ämnet är hedervärt och mycket var definitivt tankvärt, även om det kanske inte är nyheter för någon som är åtminstone lite intresserad sedan tidigare.

INKcorporated var en mindre fotouställning föreställande människor och deras tatueringar. Den var helt ok, men det var ganska blandad kvalité på fotografierna och deras motiv. Jag hade hoppats på att se riktigt snygga, ovanliga tatueringar, men jag vet inte om jag fick det riktigt. Visst var det väldigt mycket tatueringar på vissa, men så speciella vet jag inte om jag uppfattade dem. Jag gillar tänkvärda, lite annorlunda tatueringar och imponeras kanske inte så mycket av stora fåglar tatuerade i mjuka färger på någons rygg. De tänkvärda citaten kring tatueringar var nog allra bäst.

Två intressanta utställningar att besöka oavsett.

Inga kommentarer: