onsdag, juli 14, 2010

Jag skulle vilja se de rosodlingarna...

Det finns få saker i svenska texter som retar mig så mycket som dumma särskrivningar. Jag har inte ett perfekt skriftligt språk heller alltid, men det är något mer särskrivningar som gör mig allergisk. Och ibland innebär det dessutom en lite annan innebörd. Saxat ur dagens Aftonbladet (Elton Johns krav inför spelningar):

"112 meter långa röda och vita rosor i separata vaser". Det är rätt långa rosor det....jag skulle vilja se vaserna.

För övrigt gillar jag Lemmys krav allra bäst: "Kinderägg, paketerade ett och ett för att minimera risken att de innehåller samma byggsats". Nu snackar vi rock'roll!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Särskrivningar är ju drygt, men på vilket sätt menar du att exemplet från Aftonbladet är en särskrivning? :)

Sara sa...

Jag kanske misstolkar men det finns väl få rosor som är 112 meter långa? Däremot kan jag tänka mig att det ska vara 112 meterlånga rosor? Det finns ju däremot...

Sara sa...

Hur tänkte du att det skulle läsas ut? Som en 112 meter lång rad av rosor? Låter inte så troligt, vilken loge är 112m lång?