tisdag, juni 16, 2009

Om integritetspolitik, klumpiga uttalanden och "unga män"

Det stormar visst lite kring den centerkvinna som bloggat lite halvklumpigt angående integritet och unga män idag.

Jag ska definitivt inte försvara den tolkning som så många tycks ha gjort (och som inte är alldeles glasklar för mig) att hon kopplar ihop unga män som röstat på PP med de unga män (?) som våldtar kvinnor.

MEN, jag kan, om jag anstränger mig, ändå gissa mig till vad hon var ute efter. Så många röstar på ett parti vars fråga handlar om att värna om integriteten på internet. Hur många hade röstat på ett parti vars enda fråga skulle vara att värna om unga kvinnors (och mäns) integritet i samhället i stort? För rätten att slippa få ett svettigt skrev tryckt mot sig på tunnelbanan eller få sina bröst berörda på en trött pub eller rädslan för att bli våldtagen ute såväl som hemma? Det är klart att det vore nåt stort om lika många (unga män) som röstade på PP skulle storma EU-parlamentet med enbart dessa frågor på sin agenda, men vi ser inte riktigt det hända. Jag tror att det är vad hon vill åt, och det är såklart nåt man borde fundera över.

För att förekomma kommentarer så tycker jag också att integritet på internet är en väldigt viktig aktuell fråga, jag tycker inte att (iaf så hon blivit tolkad) centerkvinnans koppling är logisk och jag hatar inte män. Ifall ni tvekade.

2 kommentarer:

Erik Gertkvist sa...

Piratpartisterna vill att integritetskränkande lagar avskaffas. That's it - tydligt och enkelt att genomföra. Kostar inte ett öre.

Saras mål är däremot ljusår mer diffust och svårt att genomföra. Mycket av åtgärdena (övervakningskameror mm) skulle dessutom slakta integriteten.

Varför "de unga männen" inte ger Sara & co en blank check att göra om samhället är med andra ord inte särskilt svårt att förstå.

Sara sa...

Hm, jag måste förtydliga att jag verkligen inte är för ett övervakningssamhälle. Jag ser inte hur du menar att kameror skulle lösa problemet med att män har svårt att respektera kvinnors integritet? Det handlar om respekt, en attitydförändring och att utplåna maktobalansen mellan könen, vilken ligger till grund för våldsproblematiken.

Det mesta våldet sker hemma dessutom, det skulle vara väldigt mycket 1984 att sätta upp kameror även där...

Det jag menade var att båda frågorna handlar om integritet men att det är mycket enklare att ställa sig bakom ett integritetsskydd på nätet än ett för alla kvinnor. Man är sig själv närmare helt enkelt.