måndag, juni 08, 2009

En hatfri dag

Sofia Karlsson skriver klokt på Newsmill om Fi och valet. Jag läste den inatt och började sen titta på kommentarerna. Som vanligt blandat mellan sansade men lite kritiska kommentarer, positiva och stöttande kommentarer och slutligen rent hatiska kommentarer.

När jag läst tre av den senare typen bestämde jag mig för att inte läsa fler över huvudtaget. Idag har jag en hatfri dag. Idag bryr jag mig inte om de hatiska rösterna som inte kan hantera att så många röstade feministiskt igår. Under våren har jag haft fler sådana dagar. Jag har undvikit allt fler möjligheter att läsa kommentarer på allt ifrån nyhetsartiklar om feminism till debattartiklar av feminister eftersom jag kan utgå från att det bara kommer att höja mitt blodtryck.

Jag står fast vid att människor uppenbart inte kan hantera ett sådant ansvar. I vart fall inte så länge de kan förbli hyfsat anonyma.

3 kommentarer:

Korpen sa...

Det hade varit ett intressant expriment att avanonymisera internet, så att den man klagar på får se ens namn och bild, som om man stått öga mot öga.

Det ÄR lätt att missförstå, uttrycka sig för hårt, säga saker man egentligen inte menar och tappa omdömet när man kommunicerar anonymt och i skrift. Det är ju så svårt att få fram nyanser i text som är så lätta att visa med tonfall och minspel.

Sara sa...

Absolut det är inte alltid enkelt. Men att uttrycka sig plumpt eller onödigt hårt är en sak. Att vara rent hatisk är en annan. Och dessvärre är det inte särskilt ovanligt. Jag kan verkligen förstå de som drar sig undan sammanhang som exv Fi för att man inte orkar ta allt sånt. Ibland måste jag också som sagt stänga av.

Bloggerskan sa...

Tidigare jobbade jag som nån slags redaktör för ett jämställdhetsforum på nätet där alla tvingades fejsa med namn och gärna bild. Inte en enda opassande kommentar kom in.

Sen jag tagit bort möjligheten att kommentera anonymt på min blogg har jag heller inte fått ett enda inlägg som bryter mot kommentarsreglerna...

Människor klarar inte att ta ansvar för sitt eget agerande om de inte tvingas stå för det. Så enkelt är det, tyvärr.