måndag, juli 21, 2008

Om äganderätt och licensavtal

Försöker göra lite annat. Har funderat ett tag på att skapa ett nätalbum där jag enklare kan lägga upp bilder som jag sedan kan länka till. Flickr är ju populärt, men vad jag förstår så är rättigheterna lite knepiga där. Jag vet att de kan använda foton i kommersiella syften utan att fråga den som tagit dem, men har också hört talas om att de tom säger sig äga rättigheterna till det man laddar upp. Inte för att jag tar några toppbilder, men mina bilder ska vara mina om jag inte säger annat. I vart fall vill jag veta om de används. Av just den anledningen lägger jag tex inte upp bilder på fejsbok.

Kikade ikväll lite på Googles picasa, men där tycktes rättigheterna också vara lite svårtydda (heter det så?):

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som Du redan innehar i det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Det enda syftet med denna licens är att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och marknadsföra Tjänsterna[...]

Nja, de kan alltså använda mina bilder i syfte att marknadsföra sig själva eller sina tjänster. Det kanske inte är så farligt egentligen. Ja, jag får fundera och rådfråga nån nerd som vet bättre kanske.

Nej, nu ska jag lägga mig och se nån lättsam film på datorn och hoppas att jag smnar någorlunda hyfsad tid. Imorgon kväll vankas det inflyttningsfest hos Ulrika och Raimond.

2 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Det jag tycker är lite skumt är att mina bilder som jag lägger upp på bloggen plötsligt finns på det här picasa... Känns som om det var något som jag inte riktigt hade koll på. Och som man kanske borde kolla upp bättre...

Sara sa...

Ja, den tydliga trenden är att de stora ägarna blir större. Flickr ägs av yahoo tex, microsoft en massa annat. Google äger ju både blogger och picasa, varpå de då enligt sina avtal har rätt att utnyttja saker som laddas upp i en tjänst även i deras andra tjänster...