torsdag, juli 03, 2008

Stekare?

Såg på nyheterna om nya demonstrationer mot FRA-lagen och flera gånger nämndes stekare i sammanhanget. Även på nätet skrivs det om stekare som demonstrerar. Måste erkänna att det var ett uttryck som gått mig helt förbi så jag var tvungen att vända mig till min vän wikipedia och kolla upp det:

"Stekare är ett uttryck som i svenskan under tidigt 2000-tal kommit att användas om en viss typ av manliga personer i svensk överklass. Stereotypen 'stekare' refererar vanligtvis till en typ av yngre manlig person som är eller åtminstone tydligt försöker ge sken av att vara ekonomiskt oberoende."

Brats, alltså, eller? Jag förvånas över att man frivilligt vill förknippas med en sådan benämning, men visst. Som nån slags absurd reklamskylt. Världen är märklig ändå.

Inga kommentarer: